Collective Work se zajímá o obsahy z cizojazyčných zdrojů a vytváří jejich kolekci v českém jazyce.

Buddhistické vzdělání na školách

sprouts

Budda se narodil jako syn bohatého krále zhruba před 2500 lety v Himalájských horách v Nepálu. Po 29 letech života v luxusu se rozhodl tento palác opustit. Za zdmi viděl obyčejné lidi a jejich velké utrpení. Rozhodl se žít jednoduchý život, trávit většinu svého času se svatými nebo meditovat. Jeho cíl byl, najít odpovědi na tu věčnou záhadu, která se skrývá pod pojmem utrpení.

Jak léta šla, tak si Budda uvědomil, že si procházíme utrpením, protože toužíme po tom, aby věci znamenaly víc, než jsou. Vyřkl 4 vznešený pravdy:  

  1. V životě existuje utrpení
  2. Utrpení způsobují naše touhy
  3. Naše touhy mohou být tvarovány změnou našich perspektiv nežli změnou našich okolností.
  4. Můžeme se osvobodit od utrpení, pokud si vybereme kráčet vznešenou cestou složenou z osmi částí, také známou jako zlatá střední cesta.

Zlatá střední cesta nás učí konzumovat s rozumem, disciplíně a posilování myslí skrze meditaci a mindfulness*. A takto dosáhneme uvědomění si našich myšlenek a skutečností a také si uvědomíme, že nic není permanentní. Následně porozumíme skutečnosti, že každý je vystavený utrpení a jako důsledek si rozvineme lepší schopnost soucítit. S dostatečným odhodláním můžeme nechat všechny tyto negativní touhy jít a osvobodit se od utrpení. Dosáhnout svobodné mysli.

Buddhistické školy v Thajsku, Indii a napříč světem přináší introspekci do osnov učení a jejich vzdělávacích aktivit. Buddha věřil, že moudrost je spíše zvyk, a ne intelektuální stav mysli, učení se procvičováním je klíč k úspěchu. Ale studenti také procvičují umění koncentrace a učí se dovednosti jako farmaření, či obratnou komunikaci. K vybudování vnitřní motivace dostávají děti místo odměny a trestu individuální zpětnou vazbu.

Studenti se naučí rozumět a zvládat svoje emoce. Naštvaná holka identifikuje příčiny, varovné signály a přechodnou povahu jejich pocitů. Možná si uvědomí, že nejsme trestání za naši zlost, ale naší zlostí. Kluk, který uspěl v testu z matematiky reflektuje na jeho úspěch. Rozumí tomu, že dřina se vyplatí, ale také si uvědomuje, že by neměl být příliš hrdý, protože nás to odděluje od ostatních a uvrhá do samoty. Učí se být skromný.

Denní rituály pomáhají studentům procvičovat mindfulness*. Ráno studenti meditují před svatyní, zpívají budhistické ctnosti a posílají pocity dobrosrdečnosti všem živým stvořením. Čas od času studenti navštíví komunitu, aby pocítili potěšení z dávání a viděli, že někteří trpí. Rozumí, že nic není permanentní, ani život sám.  

Účel buddhistického vzdělání je zažehnout naši zvědavost pro celoživotní vzdělávání skrze reflexi. Tak abychom, když dospějeme – rozuměli důsledkům obratného řečnění, naučili se užívat si jednoduché věci, které nám život nabídne a našli inspiraci a moudrost v našich vlastních myšlenkách. Tak jak pravil Buddha: „Překonejte hněv, klidem. Překonejte zlo, dobrem. Překonejte podlost, velkorysostí. Překonejte prolhanost, pravdou.“

Definitions:

*mindfulness = stav mysli kterého se dá dosáhnout skrze soustředění vědomí na konkrétní moment v konkrétní okamžik; vnímavost zahrnující akceptování a připuštění si pocitů, myšlenek ostatních a okolí.

Přeloženo z:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *